Som regel må man utføre skadesanering der hvor det har vært en skade eller forurensning, men det er store forskjeller på omfanget av skader.
Noen ganger er det kun en mindre jobb i forbindelse med en liten vannlekkasje eller tilløp til brann, dette er jobber som renholdere kan gjøre uten større problem. Mens andre ganger kan det være enormt skadeomfang etter større hendelser som oversvømmelser, større branner, kloakklekkasjer av større omfang osv, da trengs det ofte å innkalle spesialiserte skadesaneringsfirmaer.
For å ta fagbrev som renholder er skadesanering et eget kompetansemål. Det vil si at det forventes at man skal kunne utbedre mindre skader.
Hva betyr sanering?
Ordet «sanere» kommer fra latinske «sanare» som betyr «å gjøre frisk» og fra «sanus» som betyr «sunn».
Sanering i forbindelse med renhold, vil si at man fjerner og renser vekk skadelige og farlige stoffer og urenheter, for å gjenopprette et sunt miljø igjen.
|
|
Hvilke typer skader kan en renholder vanligvis komme borti?
Vannskader:
Hva slags skader er typiske:
- Lekkasjer
- Flom eller oversvømmelser osv
Vanlige problemer:
- Skader på inventar og bygningsmasse som vegger, gulv, innredning osv
- Mugg eller sopp-problemer
- Skader på det elektriske anlegget
- Korrosjon av metaller
Hva må gjøres:
- Tørk bygg og gjenstander
- Løse gjenstander renses og vaskes så raskt som mulig for å hindre råteskader
- Tørk vekk alt av synlig vann inne i bygget og pass på at stedet er godt ventilert og sett ut byggvifter
- Etter å ha ryddet og fjernet skadede ting, vask stedet grundig
- Spray gjerne på med biocid for å hindre mugg- og soppvekst
- Evt. riving av gulv, vegger og utbedring av elektriske anlegg osv overlates til profesjonelle
TIPS TIL UTSTYR:
- Pris
-
kr 3 890
/Stk
Eks. MVA
- Pris
-
kr 17 990
/Stk
Eks. MVA
- Pris
-
kr 90
/Stk
kr 113
Eks. MVA
- Pris
-
kr 300
/Flaske
kr 375
Eks. MVA
- Pris
-
kr 330
/Kanne
kr 412
Eks. MVA
- Pris
-
kr 898
/Kanne
kr 1 122
Eks. MVA
- Pris
-
kr 1 234
/Kanne
kr 1 542
Eks. MVA
- Pris
-
kr 300
/Flaske
kr 375
Eks. MVA
Brann:
Hva slags skader er typiske:
- Innrøkte boliger
- Tilløp til mindre branner
- Tørrkoking
- Ulmebrann med mye sotutvikling osv
Vanlige problemer:
- Sot som er vanskelig å fjerne
- Lukt som er vanskelig å bli kvitt
Hva må gjøres:
- Fjern brente materialer, inventar og tekstiler
- Vurder om overflater som vegger, tapet, tepper må skiftes ut
- Send alt av løse tekstiler til rens
- Ta ut alt løst inventar, vask eller rens og la det stå til utlufting på et godt ventilert sted, gjerne i friskluft
- Velg alkaliske vaskemidler og gjerne med kompleksdannere
- Pass på at det er god ventilering i boligen. Sett gjerne vinduer på vidt gap og la de stå åpne hvis det er trygt over lengre tid (dager/uker)
- Etter å ha fjernet sot, vask over eller spray over med en lavtrykksprøyte eller fog med luktkontrollmidler som Penetrox eller Odox
- Sett ut luktabsorberende svamper
- Spray med luktkamuflerende midler som Mal-X Sitron eller Alron Luktkontroll
- NB: Husk at røyk og sot inneholder giftstoffer, bruk derfor tilstrekkelig verneutstyr!
TIPS TIL UTSTYR:
- Pris
-
kr 1 234
/Kanne
kr 1 542
Eks. MVA
- Pris
-
kr 898
/Kanne
kr 1 122
Eks. MVA
- Pris
-
kr 217
/Kanne
kr 271
Eks. MVA
- Pris
-
kr 218
/Kanne
kr 272
Eks. MVA
- Pris
-
kr 378
/Kanne
kr 472
Eks. MVA
- Pris
-
kr 300
/Flaske
kr 375
Eks. MVA
- Pris
-
kr 186
/Boks
kr 232
Eks. MVA
- Pris
-
kr 300
/Flaske
kr 375
Eks. MVA
- Pris
-
kr 524
/Stk
kr 655
Eks. MVA
- Pris
-
kr 20 499
/Stk
Eks. MVA
Organisk:
Hva slags skader er typiske:
- Mindre kloakklekkasjer
- Organisk materiale etter avdøde, døde dyr o.l.
- Bedervet matavfall o.l.
- Oppkast, urin osv.
Vanlige problemer:
- Lukt som er vanskelig å fjerne
- Flekker som er vanskelige å få bort
Hva må gjøres:
- Fjern årsaken til kilden
- Vask og desinfiser området godt og i dybden. Bruk gjerne oksiderende midler som hydrogenperoksid, klor o.l.
- Luft ut over lengre tid, gjerne dager eller uker
- Spray på enzymbaserte midler og la de virke
- Bruk ozon eller fogger med oksiderende middel for å fjerne lukt
- NB: Husk at biologisk materiale kan inneholde smitte, bruk passende verneutstyr!
TIPS TIL UTSTYR:
- Pris
-
kr 1 234
/Kanne
kr 1 542
Eks. MVA
- Pris
-
kr 98
/Flaske
kr 123
Eks. MVA
- Pris
-
kr 808
/Kanne
kr 1 010
Eks. MVA
- Pris
-
kr 898
/Kanne
kr 1 122
Eks. MVA
- Pris
-
kr 217
/Kanne
kr 271
Eks. MVA
- Pris
-
kr 1 201
/Dunk
kr 1 716
Eks. MVA
- Pris
-
kr 104
/Kanne
kr 130
Eks. MVA
- Pris
-
kr 392
/Stk
kr 490
Eks. MVA
- Pris
-
kr 1 097
/Pakke
kr 1 371
Eks. MVA
- Pris
-
kr 376
/Boks
kr 470
Eks. MVA
- Pris
-
kr 402
/Stk
kr 502
Eks. MVA
- Pris
-
kr 312
/Pakke
kr 390
Eks. MVA
- Pris
-
kr 193
/Stk
kr 241
Eks. MVA
- Pris
-
kr 31
/Par
kr 39
Eks. MVA
- Pris
-
kr 47
/Pakke
kr 59
Eks. MVA
- Pris
-
kr 70
/Stk
kr 87
Eks. MVA
- Pris
-
kr 159
/Pakke
kr 199
Eks. MVA
Alle disse metodene vil vi gå mer i dybden på i DEL 2 av skadesanering, men i DEL 1 skal vi hovedsakelig fokusere på hvordan vurdere og sette i gang med en skadesaneringsjobb.
Vurder skadeomfanget:
Det første man bør gjøre er å vurdere hvor stor er egentlig jobben?
Mange ganger kan det være en stor og krevende jobb med mange skjulte ting som dukker opp underveis, og enkelte ganger kan det dukke opp følgeskader i ettertid.
Dette er ting det er lurt å ha i bakhodet før man påtar seg slike oppdrag.
Som regel vil man få slike oppdrag i forbindelse med en forsikringssak hvor en takstmann allerede har vært inne og taksert skaden. Det vil også være grunnlaget for å vurdere omfanget av oppdraget, og for å avgjøre om det er en jobb for deg, eller om det er bedre å overlate det til et skadesaneringsfirma.
Her er noen av de første tingene man bør tenke på etter en skade:
1. Sikre skadestedet:
Hvis skaden nylig har skjedd så må stedet sikres.
Er det trygt å gå inn i bygget? Er strøm og vann stengt av? Er det løse gjenstander som kan utgjøre en fare? Hva slags sikringsutstyr og tiltak bør jeg ta før jeg går inn i området?
2. Kontakt forsikringsselskap
Opprett kontakt med forsikringsselskapet.
Vanligvis vil det være oppdragsgiver selv som tar kontakt med dem, men det kan være nyttig for deg å få kontaktinfo til saksbehandleren hos forsikringsselskapet.
3. Dokumenter skadeomfang
Avklar med oppdragsgiver hvem som tar denne jobben.
Skal du som renholder dokumentere og rapportere dette eller skal oppdragsgiver gjøre det selv?
Mange ganger er det et samarbeid mellom dere, hvor oppdragsgiver vil ha hovedkontakten med forsikringsselskapet, men hvor du som renholder kanskje blir bedt om å legge ved en rapport på det som er skadet og utført arbeid.
Krav til dokumentasjon er ting du kan spørre forsikringsselskapet om. De har ofte sjekklister og prosedyrer som kan gjøre jobben enklere for deg.
Husk at papirarbeid ofte tar lenger tid enn man tror, og det kan være en omfattende jobb!
Pass på å ha tett dialog med oppdragsgiver så du unngår misforståelser. Det kan også være lurt å huske at oppdragsgiver mest sannsynlig er under stort stress, særlig hvis det har vært en større skade.
Vær hensynsfull, profesjonell, klar og tydelig og vis respekt for personlige eiendeler.
4. Sikre stedet mot mer skade
Hvilke strakstiltak må tas for å sikre bygget så ikke skaden blir verre enn den allerede er?
Her kan også forsikringsselskapet være til hjelp og komme med råd og anbefalinger.
Det kan for eksempel være å plate igjen eller dekke vinduer eller dører som er ødelagt. Legge presenning over hull i tak, sette ut bøtter ved lekkasjer osv.
Klosse opp møbler ved vannskader. Fjerne og tørke opp vann. Henge tekstiler og ting til tørk for å hindre at det får råteskader. Sette inn bygg tørkere osv.
Rydd og fjern løse gjenstander som kan utgjøre en fare, som for eksempel glasskår, ting som har ramlet ut av skuffer eller skap, ting som henger ned fra vegger eller tak. Men husk å bruke ordentlig verneutstyr og ikke ta noen risiko.
Dokumenter, sorter og registrer:
Dette er en viktig jobb!
Det vil ha noe å si for hva oppdragsgiver kan få erstattet og hvor raskt og smertefritt oppgjøret blir, så være nøye!
Husk å behandle personlige ting med verdighet, dette er mest sannsynligvis noens private eiendeler som kan ha stor affeksjonsverdi.
Avklar om oppdragsgiver ønsker å gjøre noe av dette selv og om det er noen rom eller ting de ikke ønsker at du skal sortere.
Bilder og video er den beste dokumentasjonen, ta heller for mye enn for lite bilder.
Legg merke til detaljene, hvor høyt har vannet stått på veggen, har gulv eller veggplatter svellet opp, er det oppstått strukturelle skader som sprekker i vegger og mur og ta nærbilder fra forskjellige vinkler og med godt lys, så man får et klart bilde av skaden.
Snakk med forsikringsselskapet om hva du bør tenke på når du dokumenterer og registrerer gjenstander.
Hør med oppdragsgiver om det er enkelte ting som er av særlig verdi eller affeksjonsverdi som trengs å behandles ekstra forsiktig eller som må dokumenteres ekstra godt.
Vanligvis vil man starte med å grovsortere i 3 kategorier:
1. Ting som kan saneres og utbedres
2. Ting som kanskje kan saneres og utbedres
3. Ting som ikke kan saneres eller utbedres
Ta bilde av hver enkelt ting og gjerne fra flere vinkler så du er siker på at skaden kommer tydelig frem.
Hør med oppdragsgiver om hvem som tar ansvaret for ting som ikke kan utbedres. Ønsker de selv å gå igjennom og kaste tingene eller skal du ta oppgaven?
Om det er du som skal ta jobben med å rydde vekk avfallet, sjekk med den lokale avfallstasjonen om regler for sortering. Se ann omfanget av avfallet, kan det kjøres bort med bil og henger, eller trengs det kontainer? Hva kan kastes i kontaineren og hva må sorteres utenom?
Etter at alt av skader ordentlig dokumentert, ting sortert og kategorisert, og stedet er tilstrekkelig ryddet, da er det tid for å starte saneringsjobben.
Det ser vi mer på i neste artikkel av skadesanering.